تبلیغات
پی آواز حقیقت - 70 راه حل-عادات نویسندگی(فراموش کردن خواننده)

قالب وبلاگ

هاست لینوكس

مرجع راهنمای وبلاگ نویسان

سفارش طراحی اختصاصی قالب وب سایت و قالب وبلاگ

طراحی وب

شارژ ایرانسل

فال حافظ


شنبه 20 اسفند 1390
ن : دانیال عبدالهی نظرات ()

70 راه حل-عادات نویسندگی(فراموش کردن خواننده)



بخش چهارم از کتاب 70 راه حل برای اشکالات رایج در نویسندگی

4.فراموش کردن خواننده

چرا این یک مشکل است؟!

مصرف کننده ی هر اثر نوشتاری در نهایت، خواننده است. با این وجود، بسیاری از نویسندگان هستند که روی افرادی غیر از خوانندگان تمرکز می کنند. بزرگترین اشتباهی که نویسنده می تواند مرتکب شود این است که روی خودش تمرکز کند. وقتی که تنها به خودتان اهمیت بدهید، هیچ راهی وجود ندارد که برای کس دیگری بنویسید. بسیاری از نویسندگان ماجراهای خود را به گونه ای می نویسند که تفاوتی با داستان ندارد.به این نوع نوشته ها خاطرات(روایات) داستانی می گویند. خواننده ها زندگی های خودشان را دارند. زندگی هایی که برایشان خیلی جذاب تر از مال کس دیگری است. مگر این که داستان آن شخص دیگر، به روش متفاوت و استثنایی گفته شده باشد و یا خود داستان ماهیت خارق العاده و شگفت انگیزی داشته باشد.متاسفانه باید بگویم، زندگی بسیاری از مردم به آن جالبی و جذابیتی که فکر می کنند نیست.

راه حل: کار یک نویسنده این است که، آن چیزی را که در سر خودش است، از طریق یگانه  ابزاری که در اختیار دارد، یعنی کلمات، در سر خواننده فرو کند. پس نویسنده باید روی  کلمات و تاثیری که  قرار است براندیشه ها و احساسات خواننده بگذارند، تمرکز کند.به ویژه روی احساسات.

مهم نیست در حال کار روی چه نوع نوشته ای هستید. باید به این توجه کنید که نوشته ی شما چه طور توسط خواننده دریافت می شود.

اگر شما یک نویسنده ی فنی هستید، باید به این موضوع توجه کنید که اطلاعات چه طور توسط ذهن خواننده پردازش می شوند. اگر دارید یک دستور العمل می نویسید، به این فکر کنید که افراد زیادی متن شما را می خوانند و سعی می کنند دستور العمل های شما را دنبال کنند و مطمئن شوید که با راهنمایی های شما عمل یا کار مورد نظر به انجام خواهد رسید.

اگر نویسنده ی داستان هستید خود را جای خواننده فرض کنید که هیچ چیز در مورد داستان نمی دانید، به جز کلمات داستان، که از اولین کلمه ی اولین جمله شروع می شود. آیا درگیر می شوید؟ آیا کشمکشی و تقابلی خودنمایی می کند؟ یا تعلیقی؟ آیا جذب شخصیت ها می شوید؟ آیا دوست دارید بدانید بعدش چه میشود؟ البته شما نویسنده هستید و باید به آنچه می نویسید اهمیت دهید. رمز کار در این است که کاری کنید که خواننده اهمیت دهد.