تبلیغات
پی آواز حقیقت - 70 راه حل-طرح-داستان(22.در داستان، رویداد محرک ندارید)

قالب وبلاگ

هاست لینوكس

مرجع راهنمای وبلاگ نویسان

سفارش طراحی اختصاصی قالب وب سایت و قالب وبلاگ

طراحی وب

شارژ ایرانسل

فال حافظ


چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391
ن : دانیال عبدالهی نظرات ()

70 راه حل-طرح-داستان(22.در داستان، رویداد محرک ندارید)



بخش بیست و دوم از ترجمه کتاب 70 راه حل برای اشکالات رایج در نویسندگی

22.در داستان، رویداد محرک[1] ندارید

چرا این یک مشکل است؟!

رویداد محرک، واقعه ای است که دنیای هر روزه ی قهرمان را دچار آشفتگی می کند. درنتیجه داستان، تلاشی است برای بازگرداندن حالت طبیعی. در پایان داستان، یا روال قبلی بر می گردد یا این که روال جدیدی برپا می شود.

نویسندگان تازه کار معمولا در خلق حادثه محرک، که عامل حرکت داستان است نا موفق عمل می کند. در اغلب موارد، کاراکتر، یک روز از خواب بیدار می شود و از روی هوس تصمیم می گیرد که زندگی اش را تغییر دهد و یا کار متفاوتی انجام دهد. خواننده ی با هوش این را دروغ و غیر واقعی تلقی می کند. چرا؟

زیرا انسان ها به ندرت تغییر را برای تغییر می خواهند و خواننده ها این را می دانند.

خواننده ها، می خواهند چرای پشت این تغییرات را بدانند

راه حل: خواننده ها، می خواهند رویدادی را که آغاز کننده ی روند داستان است، به وضوح ببیند. اگرچه این رویداد محوری در داستان، لزوما اولین رویداد کتاب نیست. این را به یاد داشته باشید که این رویداد، حتی می تواند از شروع کتاب بسیار فاصله داشته باشد. برای مثال در سه گانه ی ارباب حلقه ها[2] ی جی.آر.آر تالکین. حلقه از سال ها پیش، حتی قبل از تولد فرودو بگینز آن جا بوده است. در واقع رویداد محرک برای این سه گانه، وقتی اتفاق می افتد که  بیلبو حلقه را در هابیت پیدا می کند.

در واقع، شما باید قبل از شروع نوشتن، چیزی در باره ی این رویداد در ذهن داشته باشید. اگر شما ندانید که چه واقعه ای باعث گشایش داستان می شود و زندگی قهرمان داستان را زیر و رو می کند، چه طور از خواننده انتظار دارید که این ها را در ذهن خود تجسم بخشد؟



[1] Inciting incident

[2] Lord of the rings